Subscribe Twitter Facebook

sobota, 9 października 2010

Śpij, radości moja, zaśnij...




Niedawno olśniło mnie, że prawie nigdzie nigdy nic nie słyszałam o rosyjskich kołysankach. Na studiach jakoś ani razu o nich nie wspomniano, a przecież to także ważna część kultury. Pierwsze spotkanie z muzyką w życiu człowieka… Dlatego na dziś wybrałam dla Was kilka moich ulubionych.


 Спят усталые игрушки

Kołysanka: Klik lub klik

~Tekst~

Спят усталые игрушки, книжки спят,
Одеяла и подушки ждут ребят.
Даже сказка спать ложится,
Чтобы ночью нам присниться.
Ты ей пожелай: "Баю-бай!"

Обязательно по дому в этот час
Тихо-тихо ходит Дрема возле нас.
За окошком все темнне,
Утро ночи мудренее,
Глазки закрывай!
Баю-бай!

Баю-бай, должны все люди ночью спать.
Баю-баю, завтра будет день опять.
За день мы устали очень,
Скажем всем: "Спокойной ночи!"
Глазки закрывай!
Баю-бай!





~Tłumaczenie~

 Śpią zmęczone zabawki

Śpią zmęczone zabawki, książeczki śpią,
Kołderki i poduszki czekają na dzieci.
Nawet bajka kładzie się spać,
Aby w nocy nam się przyśnić,
Życz jej: "Baju – baj!"

Obowiązkowo po domu w ten czas
Cicho, cicho chodzi Sen obok nas.
Za oknem już ciemno,
Poranek jest mądrzejszy niż noc,
Oczka zamykaj: "Baju – baj!"

Baju – baj, powinni wszyscy ludzie w nocy spać.
Baju – baj, jutro znów będzie dzień.
W ciągu dnia zmęczyliśmy się bardzo,
Powiemy wszystkim: "Dobranoc!"
Oczka zamykaj: "Baju – baj!"



Słowa: Z. Petrowa
Muzyka: A. Ostrowski
Tłumaczenie: Bukwa
Korekta tłumaczenia: Aria


Спи, моя радость, усни! 

Kołysanka klik lub klik

~Tekst~

Спи, моя радость, усни!
В доме погасли огни;
Пчелки затихли в саду,
Рыбки уснули в пруду.
Месяц на небе блестит,
Месяц в окошко глядит...
Глазки скорее сомкни,
Спи, моя радость, усни!
Усни! Усни!

В доме все стихло давно,
В погребе, в кухне темно,
Дверь ни одна не скрипит,
Мышка за печкой спит.
Кто-то вздохнул за стеной...
Что нам за дело, родной?
Глазки скорее сомкни,
Спи, моя радость, усни!
Усни! Усни!

Сладко мой птенчик живет:
Нет ни тревог, ни забот,
Вдоволь игрушек, сластей,
Вдоволь веселых затей.
Все-то добыть поспешишь,
Только б не плакал малыш!
Пусть бы так было все дни!
Спи, моя радость, усни!
Усни! Усни!



~Tłumaczenie~

Śpij, radości moja, zaśnij!

Śpij, radości moja, zaśnij!
W domu już zgasły światła;
Pszczółki ucichły o ogrodzie,
Rybki zasnęły w stawie.
Księżyc błyszczy na niebie,
Księżyc w okno zagląda…
Zamknij szybciej oczka,
Spij, radości moja, zaśnij!
Zaśnij! Zaśnij!

W domu już dawno wszystko ucichło,
W piwnicy, w kuchni ciemno,
Ani jedne drzwi nie skrzypią.
Ktoś westchnął za ścianą…
Ale czy to nasza sprawa, kochany?
Zamknij szybciej oczka,
Spij, radości moja, zaśnij!
Zaśnij! Zaśnij!

Słodko moje pisklę żyje:
Ani trwogi, ani zmartwień,
Pełno zabawek, słodyczy,
Pełno wesołych wymysłów.
Wszystko zdążysz zdobyć,
Tylko nie płacz, maluchu!
Niech tak będzie zawsze!
Śpij, radości moja, zaśnij!
Zaśnij! Żaśnij!

Słowa: S. Swiridenko
Muzyka: W.A.Mozart
Tłumaczenie: Aria


Колыбельная медведицы

Kołysanka klik lub klik

~Tekst~

Ложкой снег мешая,
Ночь идет большая.
Что же ты, глупышка,
Не спишь?
Спят твои соседи
Белые медведи,
Спи скорей и ты,
Малыш.
Мы плывем на льдине,
Как на бригантине
По седым, суровым
Морям.
И всю ночь соседи,
Звездные медведи
Светят дальним
Кораблям.



~Tłumaczenie~

Kołysanka niedźwiedzicy

Łyżką śnieg mieszając,
Noc idzie wielka.
Dlaczego, głuptasku,
Nie śpisz?
Śpią twoi sąsiedzi,
Białe niedźwiedzie,
Śpij szybko i ty,
Maluchu.
Płyniemy na krze,
Jak na brygantynie,
Po siwych surowych
Morzach.
I całą noc sąsiedzi,
Gwiaździste niedźwiedzie,
Świecą odległym
Statkom.


Kołysanka z bajki „Umka”
Tłumaczenie: Aria



Баю - баюшки - баю



Kołysanka klik lub klik (:P) 

~Tekst~

Баю - баюшки - баю
Баю - баюшки - баю,
Не ложися на краю.
Прид ет серенький волчок,
Он ухватит за бочок.
Он ухватит за бочок
И потащит во лесок,
Под ракитовый кусток.
К нам, волчок, не ходи,
Нашу Машу не буди.




~Tłumaczenie~

Lulaj – że, lulaj

Lulaj – że, lulaj
Lulaj – że, lulaj,
Nie kładź się na kraju.
Przyjdzie szary wilczek,
I ugryzie za boczek,
I ugryzie za boczek
I pociągnie do lasu,
Pod krzak wierzby.
Do nas, wilku, nie przychodź,
Naszej Maszy nie budź!



Tłumaczenie: Bukwa
Korekta tłumaczenia: Aria


Kiedy pisałam pracę licencjacką o elementach pogańskich w rosyjskiej kulturze, byłam wielce zdziwiona, kiedy odkryłam, co można znaleźć w kołysankach. Zaklęcia, bogów, modlitwy... A my do dziś śpiewamy to dzieciom ;) Niech żyje błoga nieświadomość! Ja jestem już świadoma, a i tak przekażę te spokojne piosenki moim przyszłym dzieciom.
Bo kołysanki to prawdziwa magia, takie małe zaklęcia, które przekazuje się z pokolenia na pokoleniu i nosi głęboko w podświadomości.


PS Ekhem...

... ;)

7 komentarze:

Alina pisze...

Wysłuchałam wszystkich z przyjemnością, chociaż ta ostatnia to służy chyba do budzenia :D. Mówię oczywiście o tej wersji z YT ;). Chociaż muzycznie podeszła mi tylko "Kołysanka niedźwiedzicy", wszystkie mają cudowne teksty.
Gratuluję ładnych tłumaczeń ^^.

Aria pisze...

A taak, ta ostatnia... :P No nie mogłam jej nie dodać xD Że tak powiem, takie wersje kołysanek też mamy xD

Dzięki za odwiedziny :)

Aria pisze...

Jak pisałam tę notkę, to posypałam ją magią, snem i cukrem pudrem ^^

Mój tata też dla mnie wymyślał bajki... Tylko dla mnie, dla mojego brata już nie, i nawet teraz nie chcę się przyznać, że je wymyślał ^^ Ale ja pamiętam! Były takie cudowne :D wymyślone są najwspanialsze ;)

Nosiłam się z pomysłem kołysanek chyba z tydzień :P I wreszcie mi sie udało :D Poszło mi na tę notkę 3h xD

A teraz już zaczęły się studia, więc pewnie będę wrzucać tu notatki z wykładów x)

Dziękuję za ciepłe słówka :* Teraz ja czekam na Twoją notkę :D Ciekawe, czym mnie zaskoczysz tym razem :D

Pozdrawiam, całuję i rzucam się na szyję :*

mary pisze...

Kołysanki śliczne. Moim dzieciom regularnie przed snem śpiewałam. Dzięki oryginalnym tekstom przypomniałam sobie rosyjski :)))

Aria pisze...

Polecam się na przyszłość i dziękuję bardzo za odwiedziny :)

Pozdrawiam serdecznie! )

Anonimowy pisze...

Mnie kilka dni tknęło na rosyjskie kołysanki. Nie macie ich tu zbyt wiele, ale i te się przydadzą. :)

Anonimowy pisze...

57 yr old Developer II Harlie Longmuir, hailing from Winona enjoys watching movies like Aziz Ansari: Intimate Moments for a Sensual Evening and Rock climbing. Took a trip to Birthplace of Jesus: Church of the Nativity and the Pilgrimage Route and drives a Ferrari 400 Superamerica. o jego

Prześlij komentarz

 
Powered by Blogger